החברות המצליחות ביותר בעולם ומה אפשר ללמוד מהן לגבי אופן ניהול העסק שלכם

בשבוע שעבר פרסם העיתון הכלכלי המפורסם "וול סטריט ג'ורנל" את הדרוג היוקרתי של 250 החברות המצליחות והמנוהלות באופן הטוב ביותר.

את המקום הראשון כבשה חברת "אמזון" שעקפה השנה את "מיקרוסופט" ואת "אפל" שהודחה ממיקומה הראשון בשנה שעברה.

החברות נבחנו בחמש קטגוריות : איתנות פיננסית, חדשנות, שביעות רצון הלקוחות,מעורבות עובדים והתפתחותם ואחריות חברתית וזאת לפי 34 אינדיקטורים מקובלים שונים להערכת חברות.

המחקר בוצע ע"י חוקרים ממכון דרוקר באוניברסיטת קלרמונט והוא בוצע בקרב חברות הכלולות במדד דאו ג'ונס  או מדד S&P ,בעלות שווי שוק של לפחות 10 מיליארד דולאר ובעלות הכנסה שנתית של מעל 3 מיליארד דולאר.

השנה נכלל אינדיקטור חדש שחשיבותו בניהול חברות נמצא במגמת עליה והוא התרומה של הארגון לא רק לבעלי המניות אלא גם לחברה האנושית.

אז מה יכול מנהל עסק קטן או בינוני עם עובד בודד או מספר עובדים ללמוד מההצלחות של חברות ששוות ומרוויחות מיליארדים ?

אמזון שכאמור דורגה ראשונה מפרסמת את עקרונות הניהול שלה והן כדלקמן:

  1. חישבו קודם כל על הלקוח.
  2. מנהלים מתנהגים כבעלים,
  3. המציאו, חדשו ופשטו.
  4. מנהלים צודקים לרוב.
  5. היו סקרנים ולמדו כל הזמן. 
  6. העסיקו את הטובים ביותר ופתחו אותם.
  7. התעקשו על הסטנדרטים הגבוהים ביותר.
  8. חישבו בגדול כיוון שחשיבה בקטן מגשימה עצמה.
  9. הגיבו במהירות,
  10. השיגו יותר עם פחות.
  11. בנו אמון ע"י הקשבה, גילוי לב וכבוד לזולת.
  12. צללו לעומק הפרטים.
  13.  הביעו דעתכם המקצועית גם אם היא לא המקובלת.
  14. ספקו תוצאות.

עד כאן נתונים מהמחקר שעליו נסמך הדרוג.

העקרונות הללו עובדים עבור אמזון ועבור חברות גדולות ומצליחות אחרות בארה"ב ובמדינות אחרות בעולם אבל מדובר בחברות ענק ולא תמיד מתאים או אפשרי ליישם עקרונות שמתאימים ועובדים בחברות הענק בעסק קטן או בינוני.

על מנת ללמוד מעקרונות הניהול המצליחים של אמזון ולישמם ולו חלקית אפרט להלן מה מומלץ לכל עסק ללמוד מאמזון וליישם אצלו:

  1. ספקו ללקוחותיכם שרות מעולה. כיום עם שפע אדיר של תחליפים לכל מוצר ושרות הלקוח יבחר לרוב במוצר/שרות המסופק ע"י עסק שיספק לו שרות לקוחות טוב יותר.
  2. הרגילו את עובדיכם בכל הדרגים לחשוב ולהתנהג באכפתיות כאילו העסק שלהם.
  3. נסו לחדש כל הזמן מבחינת השרות/המוצרים עם שאיפה לפשט תהליכים (כגון אפשרות להזמין באינטרנט, קניות בקופה בשרות עצמי. הזמנת תורים באינטרנט וכדומה).
  4. עבדו עם עובדים/בעלי מקצוע שאתם סומכים עליהם.
  5. לימדו והשתלמו כל הזמן.
  6. גייסו והעסיקו את העובדים והספקים הטובים ביותר ודאגו לפתח מקצועית ואף חברתית את העובדים שלכם.
  7. הציבו בפניכם ובפני עובדיכם את הסטנדרטים הגבוהים ביותר ועימדו בהם.
  8. הציבו לעצמכם יעדים ושאפו להדמות למצליחנים בתחומכם ואף לעבור אותם.
  9. הגיבו במהירות לדרישות השוק. עסק קטן יכול להגיב הרבה יותר מהר מעסק גדול.
  10.  חתרו והשיגו את המקסימום מבחינת שרות, איכות ומחירים וזאת באמצעים המינימאליים הדרושים לכך.
  11.  תנו כבוד לזולת ע"י הקשבה והתייחסות דבר שיעזור לבנות יחסי אמון עם הלקוחות , הספקים והעובדים. התוצאה שתתקבל תהיה לקוחות, עובדים וספקים נאמנים  לאורך שנים רבות.
  12.  היו יסודיים בעבודתכם כך שתיהנו מכבוד מהסובבים אתכם.
  13.  אל תשמרו את דעתכם המקצועית לעצמכם גם אם היא אינה עולה בקנה אחד עם הדעה המקובלת. הביעו אותה בפורומים המתאימים ללא התנשאות בבחינת אני יודע יותר טוב.
  14.  והעיקר ספקו תוצאות! קרי, השיגו את היעדים גם אם צריך להתאמץ ולמצוא פתרונות מקוריים לכך.

 

מתי דה-קסטרו- יועץ עסקי