מתכון ההצלחה של יזם היי טק

ישראל נחשבת לאומת הסטארטאפים ויזמים רבים בה קוצרים את פירות המיזמים שלהם.

אך הדרך להצלחה רצופה מכשולים רבים ורק אחוזים ספורים (כ-4%) מבין המיזמים החדשים מצליחים.

כל היזמים רוצים להיכלל בין האחוזים הבודדים הללו של המצליחנים אך כיצד עושים זאת?

גם רעיונות מצוינים וכוונות טובות אינם ערובה להצלחה ורבים מהם  חרף העבודה קשה בניסיונות להפיכתם למיזמים מצליחים, מסתיימים במפחי נפש, מאיבוד ההשקעה הכספית ובזבוז זמן.

מדוע רעיונות מסוימים הופכים לעסק מצליח שבעליהם גורפים לכיסם מיליוני שקלים רבים ורעיונות אחרים, פעמים לא פחות טובים, נוחלים כשלון חרוץ?

למעשה הדבר החשוב ביותר הוא אופן הביצוע, קרי ניהול המיזם, כלומר באופן ישום הרעיון והפיכתו לעסק מצליח וזאת חרף כל הבעיות שמסביב כגון מתחרים, הקושי בגיוס הון, תנאי שוק משתנים, שיווק לא אפקטיבי, עובדים בעייתיים ועוד.

לכאורה הידע כיצד להצליח נמצא כיום בשפע בין אם זה בין כותלי כיתות הלימוד במוסדות ההשכלה השונים, בספרות המקצועית, ע"י יועצים מקצועיים שונים או אצל היזם עצמו, אך למעשה ידע זה אינו די להצלחת המיזם שהרי אם זה היה מספיק כל היזמים או לפחות חלק ניכר מהם היו מיליונרים.

אז מה כן עושה את ההבדל בין הצלחה לכישלון?

מתכון ההצלחה מורכב ממספר מרכיבים:

הראשון – רעיון/מוצר טוב שיש לו מספיק ביקושים כעת או בעתיד הקרוב (= תיזמון).

השני – הכנת תוכנית עסקית ריאלית שמביאה בחשבון את התרחישים השונים בפיתוח המיזם.

השלישי – השגת המימון הדרוש לביצוע התוכנית.

הרביעי – שיווק נכון ואפקטיבי.

החמישי – גיוס כוח אדם איכותי ויציב.

השישי- בניית מערכת קשרים מתאימה.

השביעי- נחישות והתמדה בביצוע המיזם.

השמיני- ניתוח מפוקח של הכישלונות וההצלחות שבדרך ונכונות וגמישות לעשות השינויים המתבקשים בכיוון ובאופן הביצוע.

כל המרכיבים הללו ידועים לרוב היזמים אך הסיבה העיקרית שבעטיה נכשלים רוב היזמים היא המרכיב השמיני, כלומר היזם אינו מנתח נכון את הנתונים שנאספים תוך כדי התקדמות המיזם, בין אם הם הצלחות או כישלונות, ומשום כך אינו מבצע את הפעולות והשינויים המתבקשים שעשויים להצעיד אותו להצלחה.

מתי דה-קסטרו – יועץ עסקי לחברות הזנק והיי טק