האסטרטגיה הנכונה לניהול משבר הקורונה

7/5/2020

אמש השתתפתי בכנס של מכון הורוביץ לניהול אסטרטגי באוניברסיטת תל-אביב בנושא אסטרטגיה לניהול משבר הקורונה.

הכנס עסק בעיקר בכשלים הניהוליים הרבים של משבר הקורונה בישראל והשלכותיהם ונאמו בו אישים ידועים וביניהם פרופסור מנואל טרכטנברג, פרופסור רוני גמזו וגיורא איילנד לשעבר ראש המל"ל.
על מנת למנוע מכם לעשות טעויות לא רצויות בניהול העסקים שלכם הכנתי עבורכם מספר המלצות חשובות שרצוי לאמץ בניהול הארגון/העסק שלכם.

תמונת מצב עכשווית
החיים במשק מתחילים לחזור למסלולם וכל יום אנו מתבשרים על חזרתם לפעילות של מגזרים נוספים , פתיחת קניונים, חזרתם בהדרגה ללימודים של התלמידים ופתיחתם של גני הילדים.
זה הזמן לתכנן את אסטרטגיית היציאה מהמשבר והחזרה לפעילות עסקית רגילה ומלאה.
להלן מפורטים בראשי פרקים הצעדים שמומלץ לבצעם בכדי שהחזרה לפעילות תעשה באופן הנכון ביותר ובצורה זהירה תוך הבאה בחשבון של הסכנות הקיימות במקרה של התפרצות מחודשת של המגפה, שינויי מגמה באופן ההתנהגות והעדפות ויכולות הצריכה של האזרחים במדינה.

התקדמות זהירה ומבוקרת צעד צעד
הימנעות מביצוע צעדים פזיזים ומהירים לאור זה שהמצב רחוק מלהיות יציב ומתרחשים בו שינויים משמעותיים מדי יום וזאת תוך כדי ביצוע הערכות מצב שבועיות לגבי ההתפתחויות במשק (לדוגמא: אילו מגזרים חוזרים לעבודה ובאיזה מתכונת, קיטון/גידול בקצב ההדבקה, היקלעותם לקשיים פיננסיים של ארגונים/עסקים עד כדי סכנה להישרדותם).

כוח אדם
החזרתם לעבודה של העובדים שהוצאו לחל"ת ברובם תוך ביצוע צעדי התייעלות וקיצוצים בקרב העובדים הפחות פרודוקטיביים.

שיווק
הגדלה הדרגתית של תקציב השיווק (במידה והוקטן במהלך המשבר) עד להחזרתו למסגרת הרגילה ואף להגדלתו מעבר לכך במידה ומזהים הזדמנות או צורך לכך.
הגדלת תקציב השיווק תעשה תוך התמקדות יתר בתחומים שרלוונטיים יותר לתוצאות המשבר.
הוספת/הסרת ערוצי שיווק בהתאם למגבלות שיצר המשבר כגון מגבלות שמירה על הבריאות (למשל צמצום ההשתתפויות בכנסים מקצועיים רבי משתתפים לעומת הגדלת ההשתתפות בכנסים המתקיימים בוידאו).

חיזוק השיווק ברשתות החברתיות עקב הימצאותם של אנשים רבים בבית (מיליון מובטלים ועוד אלפים רבים של הורים שנמצאים בבית עם ילדיהם).

כספים ופיננסים
המשבר הנוכחי הדגיש את הצורך של כל ארגון/עסק לשמור על רווחיות טובה ונזילות גבוהה וזאת במיוחד לקראת עתות משבר כגון זה בהם ענפים רבים במשק הושבתו במשך מספר חודשים. ארגונים ועסקים רבים שהתגלגלו מהיד אל הפה ולא היו די רווחיים במהלך השנה וגם לא הכינו לעצמם רזרבות כספיות, נקלעו לקשיים כספיים ואף לפשיטות רגל.

לאור עובדה זו וכלקח לעתיד לבוא חשוב שכל ארגון/עסק יבצע צעדי ייעול שיגדילו את הרווחיות שלו מצד אחד ויאפשרו לו לשמור על נזילות טובה. כדי להשיג תוצאה זו מומלץ לבצע את הפעולות הבאות:
מיצוי אופציות קבלת סיוע/פיצוי כספי מהמדינה (מענקים והלוואות בתנאים אטרקטיביים).
הקטנת ההוצאות לטובת הגדלת מרווחי הרווח.

התמקדות בתחומי העיסוק הרווחיים יותר תוך ויתור על הלא רווחיים או צמצומם למינימום.
הכנסתם לשימוש של מכשירים פיננסיים נוספים כגון האפשרות לקבלת תשלום בכרטיסי אשראי ובאפליקציות או התקשרות עם חברות ניכיון תשלומים (צ'קים וכרטיסי אשראי) וזאת על מנת להקל על לקוחות לשלם בתשלומים רבים יותר.

מתי דה-קסטרו – יועץ עסקי