10/4/2022

התקשורת בארה"ב מדווחת שהסיכויים למיתון עולמי הולכים וגדלים. אם מוסיפים לכך את פנדמיית ה- Covid שעדיין פה, המלחמה באוקראינה וגל הפיגועים החדש בישראל, אפשר לחוש באוויר את חוסר הוודאות.
אני לא נביא ולא יכול להתנבא בעניין אם ומתי יהיה מיתון. התשובה היא כנראה, בשלב מסוים.
נתונים היסטוריים מראים שהיו 12 מיתונים שונים מאז 1945. היו גם מגיפות ומלחמות. כל אלה הם דברים נוראים. הם יכולים להשפיע על אנשים וארגונים רבים. אבל אף אחד לא באמת יודע מתי המיתון הבא יקרה והניחושים הנפוצים ביותר הם בעוד 8 חודשים עד 24 חודשים.
עם זאת, אנשים רבים מתחילים להתנהג כאילו המיתון כבר כאן. הם מתכנסים בעצמם, מעכבים החלטות ודוחים נקיטת פעולה.
האם זה הצעד הנכון?
לא לפי טים קוק, מנכ"ל אפל.
טים אמר: "אנחנו מאמינים בהשקעה בזמן ירידות".
Airbnb לדוגמא הוקמה בשנת 2007. מייסדיה השקיעו בבניית החברה במקביל לכך שהתקשורת החלה לדווח שהסיכויים למיתון הולכים וגדלים. הם המשיכו להשקיע בחברה שלהם לאורך שנת 2008 שהתאפיינה כזכור במיתון כלל עולמי ולמרות זאת החברה התקדמה ופרחה וכיום שוויה מוערך בכ-100 מיליארד דולר עם רווח שנתי של כ-5 מיליארד דולר.
מחקר שנערך על ידי ראנג'אי גולאטי מבית הספר למנהל עסקים של הארוורד מצא כי חברות שמקצצות בעלויות מהר יותר ועמוק יותר מיריבות לא בהכרח פורחות והן בעלות הסתברות נמוכה יותר להקדים את המתחרים כשהזמנים ישתפרו.
אך טבעי הוא לחשוש במצב של חוסר וודאות פוליטית וכלכלית וחשוב להתבונן, לנתח את המצב ולהיות מודע להתרחשויות ולנתונים אבל זה לא צריך לעצור אותך מלפעול ולהוציא לפועל את תוכניותיך לקידום ופיתוח הארגון שלך. רבים במצב כזה יהססו לפעול וימתינו לזמן המושלם שיגיע, דבר שלרוב לא קורה ואם זה קורה זה רק לעתים רחוקות מאוד.
האנשים המצליחים ביותר תמיד פועלים ומתקדמים, לומדים תוך כדי תנועה כשהם משקיעים כל הזמן בעצמם ובעסקים שלהם.
מתי דה-קסטרו- יועץ עסקי וניהולי
