14/7/2020

מגפת הקורונה פה ונראה כי היא תישאר עמנו עוד פרק זמן ניכר וזאת יחד עם השלכותיה על חיינו ועל סקינו.
ההגבלות החברתיות שנכפות עלינו בשל הקורונה, לצד השפעתה השלילית על הכלכלה בכלל ועל מצב עסק שלנו בפרט, יוצרות מועקה נפשית וקשיים כלכליים שרבים לא יודעים כיצד להתמודד עימם. התחזיות השחורות מצד כלכלנים ומומחים אחרים אינן תורמות אף הן לשיפור מצב הרוח הקודר. במאמר זה ברצוני לנתח את המשמעויות הכלכליות של המשבר המתמשך ולהמליץ כיצד יש להתנהל במצב זה ובמילים אחרות כיצד מתמודדים בהצלחה מבחינה עסקית עם הקורונה.
ניתוח המצב
גם התחזיות הקודרות ביותר של המומחים מדברות על ירידה בתוצר המקומי הגולמי –סך הצריכה במשק התמ"ג) כתוצאה ממשבר הקורונה והשלכותיו וזאת בשיעור שנע בין 6.8% ל-9.1% עד סוף השנה הזו (2020).
במילים אחרות גם לפי התחזיות של המחמירים עדיין יותר מ-90% מהפעילות במשק תמשך.
בתחומים מסוימים כגון תיירות פנים וחוץ, אמנים, עסקי בידור, אולמות אירועים ועוד הפגיעה היא של 100% ועבורם אין נחמה בכך שהרוב המכריע של הפעילות במשק או שלא נפגעה או שנפגעה רק חלקית אבל חשוב לראות את התמונה כולה שהיא כאמור פגיעה של פחות מ-10% .
מצב הרוח הציבורי הקודר משפיע גם הוא על החשק לקנות ולצרוך והציבור מצטמצם כרגע בהכרחי בלבד אבל כאמור גם נתון זה מובא בחשבון בנתוני הירידה בתמ"ג שצוינו לעיל.
האזהרות של נציגי הממשלה כי במידה ומצב התחלואה יחריף הם יאלצו להטיל סגר על כל המשק הם לדעתי ניסיונות הפחדה בלבד שמטרתם לשכנע את האזרחים לציית להוראות הבטיחות מפני הקורונה. המשק אינו יכול לעמוד מבחינה כלכלית בסגר כללי נוסף כדוגמת זה שהיה במרץ- אפריל וקברניטי המדינה מודעים לכך כך שלכל היותר יהיו סגרים מקומיים כדוגמת זה שהיה בסוף השבוע בביתר עלית ויוטלו הגבלות חמורות יותר או קלות יותר על התכנסויות המוניות אך לא יותר מכך.
התמודדות עסקית עם הקורונה
מאחר ומומחי הרפואה מעריכים כי המגפה צפויה להישאר עמנו עוד כשנה וזאת עד לפיתוחם של חיסונים ותרופות לריפוי מהמגפה אז אין לנו ברירה אלא ללמוד לחיות, לעבוד ולהתפרנס בצילה .
לבעלי העסקים בתחומים שסגרו עבורם את הברז לחלוטין המלצתי היא למצוא עיסוק חליפי זמני או קבוע לפחות עד חלוף המגפה.
אבל לבעלי העסקים בתחומים שהמדינה לא סגרה להם את העסק, והם הרוב, נכונה תקופה מאתגרת בה יש לפעול במרץ מבחינה ניהולית ושיווקית בכדי לעבור אותה מבחינה עסקית בשלום ואף להתפתח ולפרוח בה.
מאחר והמאמר מיועד לבעלי עסקים בתחומים שונים אין אפשרות לתת המלצות פרטניות לכל סוג עסק וההמלצות המפורטות להלן הן כלליות כך שהן מתאימות למכלול של עסקים בתחומים שונים.
להלן המלצות חשובות:
1. בשל העובדה שהמשק מתכווץ בקרוב לעשרה אחוזים משמעות הדבר שיש יותר ספקים/מתחרים על כל לקוח. מסיבה זו יש לעבוד יותר קשה מבעבר מבחינה שיווקית בכדי לזכות בלקוחות. עבודה קשה זו יכולה לבוא לידי ביטוי בהפעלת ערוצי שיווק נוספים שלא הופעלו בעבר.
2. צמצום כוח הקניה הציבורי והתחרות הגוברת מצד הספקים/העסקים השונים גרמו ללקוחות להיות יותר בררניים כך שהם יעדיפו לרכוש מוצרים/שירותים מאלו שיספקו להם מלבד מחיר תחרותי גם שרות איכותי. עקב כך צו השעה הוא שיפור שרות הלקוחות והיחס לכל לקוח ולקוח.
3. ממש בימים אלו עם ההכרה שהגל השני של הקורונה הגיע ועמו ננקטים צעדי סגר והגבלות חברתיות שונות וכן לנוכח המצב הפוליטי בממשלה, מצב הרוח הציבורי ירד לשפל, דבר שמשפיע גם על הצריכה. להערכתי, וזאת בהתבסס על ניסיון עבר ועל ההערכה כי הציבור בישראל יבין שצריך להתרגל למציאות חדשה בה חיים עם הקורונה, לא יעבור זמן רב והציבור יחזור לרכוש מוצרים ושירותים (מלבד כמובן אלו שסגורים) באותה רמה של טרום הקורונה. כבר היום שיעור הצריכה בתחום מוצרי הצריכה הגיע לרמה של 70% בהשוואה לרמתו בחודשים המקבילים בשנה שעברה וכאמור צפוי להמשיך לעלות.
מהסיבות שציינתי מומלץ לבעלי העסקים לא להיכנס למצב של אדישות בבחינת "אין מה לעשות במצב כזה" אלא להתאים את הפעילות השיווקית למצב הקיים ואף להגבירה.
4. בשל הירידה בפעילות המשקית ניכרת ירידה גם בתקציבי הפרסום של עסקים רבים. עובדה זו הוזילה את עלויות הפרסום בערוצי פרסום רבים, והגמישה את התנאים והתעריפים בערוצים אחרים. עובדה זו מאפשרת לפרסם בעלויות נמוכות יותר מבעבר וכדאי לנצל זאת כעת.
5. גם ספקים בתחומים רבים נוספים מוזילים מחיריהם או לפחות נוטים להתגמש בתנאיהם כגון יבואני המכוניות שיצאו במבצעי הנחות המוזילים את רכביהם באלפי שקלים רבים. זה הזמן לבצע רכש של מוצרים ושירותים להם אתם זקוקים ולחסוך סכומים ניכרים.
6. עובדים רבים פוטרו, הוצאו לחל"ת או שעסקיהם נסגרו. כעת הוא הזמן לגייס עובדים איכותיים המשוועים לעבודה וזאת בתנאי שכר לא גבוהים.
7. הסגרים, תקנות הבידוד החברתי, החשש מהדפקות במחלה ועוד , כל אלה גרמו לנו לסגל הרגלי פגישות חדשים ובהם מפגשי הוידיאו קונפרנס (זום, וויז, ווטסאפ וידאו ועוד). מאחר וכאמור המגפה פה לעוד זמן רב מומלץ למי שעדיין לא למד להשתמש באמצעים אלו ללמוד מהר כיצד משתמשים בהם, ולהתחיל לעשות בהם שימוש. לאלו שכבר משתמשים בהם יש להציע ללקוחותיהם ערוץ זה כאופציה להתקשרות ולקבלת שירותים שונים.
אלו שישכילו להתעשת מהר מהמשבר ויסגלו לעצמם דפוסי פעולה ועבודה בחסות הקורונה יצליחו להתמודד בהצלחה במשבר המתמשך הזה ויצאו ממנו אף מחוזקים.
מתי דה-קסטרו- יועץ עסקי
