כמו בכל עסק, כדי להצליח לא די בידע ובכישורים ויש צורך בתוכנית עסקית ואסטרטגיה סדורה. גם כשמדובר במקצוע כמו עריכת דין, ייעוץ עסקי לעורכי דין עשוי לאפשר התנהלות נכונה במישור הפיננסי ובניהול השוטף של העסק בישראל ישנו היצע בלתי מבוטל של עורכי דין. עם כל מחזור נוסף שניגש לבחינות הלשכה, ההיצע בשוק הולך וגדל בעוד כ-1000 עורכי דין חדשים שנכנסים למקצוע – ולעיתים אף יותר. כדי לבלוט ולהצליח בתחרות העזה, נדרשים עורכי הדין לפעול אחרת. כמו בכל עסק עליהם ללמוד לשווק את עצמם ואת השירות שמציעים. זאת, כדי להבליט את הידע והכישורים המקצועיים שבידם.
מלבד גיבוש אסטרטגי יש צורך בבניית תוכנית עבודה עסקית, שתאפשר ניהול נכון ומדויק שעשוי להבטיח הצלחה הן מבחינה שיווקית והן מבחינה עסקית, תוך התאמה לאופי הייחודי של מקצוע עריכת הדין. מה כולל ייעוץ עסקי לעורכי הדין וכיצד הוא עשוי לסייע להם? על כך משיבים היועצים בתחום.
חברת DCM: מתי דה קסטרו
בשוק העסקי כיום ובוודאי בענף כה תחרותי כמו עריכת דין, ברור גם לעורכי דין מתחילים וגם לעתירי ניסיון, כי הדרך להצלחה לא נעוצה אך ורק בידע מקצועי במשפטים. ההבנה הזו, עמדה לנגד עיניו של מתי דה קסטרו כאשר החליט לסיים את הפרק היזמי והניהולי בחייו, ולפנות לתחום הייעוץ והפיתוח העסקי.

בשנים האחרונות, דה קסטרו, שעומד בראש חברת DCM, ממוקד בתחום עריכת הדין ומלווה משרדי עורכי דין רבים, בתחילת דרכם וגם ותיקים שמעוניינים לעשות קפיצת מדרגה נוספת. "עורכי דין שיוצאים לשוק מגיעים עם ידע מקצועי אבל אין להם את הידע בניהול, התנהלות פיננסית ושיווק, שכל אחד מהם הוא מקצוע בפני עצמו", מסביר דה קסטרו את הערך המוסף ללקוחות. "זה ידע שחסר כמעט לכל עורך דין שהחליט לפנות לדרך עצמאית. כדי להצליח בעסקים ובוודאי בענף כמו עריכת דין בישראל, צריך שליטה טובה בכל אחד מהתחומים האלה ולעשות אותם באופן מיטבי".
סוד ההצלחה הוא ביישום
דה קסטרו הגיע לתחום הייעוץ לאחר 32 שנה בתחום היזמות, הקמת עסקים וניהול עסקים, כולל אקזיט עם אחת החברות שהקים. "יש לי ניסיון רב שנים בניהול עסקים, יזמות, שיווק והשבחת עסקים שהגיעו לרמות הכי גבוהות שיש", הוא אומר. "ייעצתי בעבר לחברות היי-טק, סטארט-אפים, אדריכלים ועוד תחומים רבים, אך אחד מיסודות ההצלחה הוא להתמקד ולא להתפרס על מספר תחומים. הרבה מאוד מהיועצים מגיעים לתחום ללא הניסיון הזה ואני לא מאמין שאפשר להעניק ייעוץ איכותי מבלי שחווית את הדברים האלו על בשרך".
דה קסטרו מספר על שיטה ייחודית שפיתח, שלדבריו מספקת תוצאות כבר לאחר מספר חודשים בודדים. "כדי שמשרד עורכי דין יצליח, צריך לראות את התמונה כולה", הוא מסביר. "אני מסתכל על הייעוץ כתהליך כולל, שמים דגש על כך שהמשרד מתנהל כמו שצריך מבחינה פיננסית וכוח אדם, גבייה, תעריפים, שיווק ועוד נושאים קריטיים להצלחת העסק. השיטה מבוססת על אבחון ראשוני שבו אני לומד על העסק, אני לומד את הנקודות החזקות והחלשות של המשרד. לאחר מכן אנחנו מגדירים את יעדי המשרד – הכנסות, רווח, מיתוג ותחומי התמקדות ואני בונה תוכנית שמתאימה במיוחד לתנאים של אותו המשרד. לאחר מכן מגיע השלב החשוב ואולי הקשה ביותר – היישום בפועל של התוכנית. אני מלווה את בעל המשרד בכל צעד וצעד.
במקרים רבים בהם ללקוח יש תוכנית עסקית הוא נתקל בקשיים ביישומה, לא מקבל את הליווי המתאים ואז קל לו מאוד לחזור להרגלים הישנים. אני לעומת זאת מלווה את עורך הדין לכל אורך הדרך ועוזר לו להתגבר על כל המכשולים שאני כבר מכיר את הפתרונות עבורם בשל עשרות שנות הניסיון שלי בתחום".
תנאי עבודה ייחודיים
דה קסטרו שם את האצבע על הסיבה שלדבריו ישנה חשיבות מכרעת להשתמש בשירותי יועץ עסקי אשר ממוקד בתחום בו הוא פועל: "יועץ עסקי לעורכי דין מכיר את מגבלות השיווק לעורכי דין על פי תקנות ועדת האתיקה. אני מגיע עם ידע רב לגבי תעריפים ושכר הטרחה הנהוג לשעה. מהשנים הרבות שלי בתחום אני מכיר עורכי דין רבים ואני עושה ביניהם לפעמים שיתופי פעולה, ומשדך ללקוחות שלי אנשי מקצוע מעולים ולא יקרים כמו בוני אתרים, מקדמים בגוגל, יחצ"נים ועוד".
הלקוחות שמגיעים אל DCM הם לאו דווקא עורכי דין בתחילת הדרך ואת רבים מלקוחותיו מלווה דה קסטרו כבר שנים רבות, למרות שהפכו לדמויות מוכרות ומצליחות מאוד בענף. "מגיעים אליי לא מעט עורכי דין מצליחים שרוצים להמשיך ולשמר את ההצלחה שלהם ולכבוש יעדים חדשים", הוא אומר. "בתחום עריכת הדין ישנה תחרות עצומה ואם אתה לא יודע לחדש ולשווק את עצמך אז פשוט תלך אחורה".
