24/12/2020

עיתון "וול סטריט ג'ורנל" פירסם כמדי שנה את דרוג 250 החברות המצליחות והמנוהלות בצורה הטובה.
החברות נבחנו בחמש קטגוריות: חוסן פיננסי, חדשנות, שביעות רצון הלקוחות, מעורבות עובדים והתפתחותם בחברה, ואחריות חברתית.
המחקר שנעשה ע"י מכון דרוקר כלל בדיקתן של 866 חברות הנסחרות בבורסה האמריקאית והיה עליהן לעמוד בקריטריון של שווי שוק של לפחות 10 מיליארד דולר או בעלות הכנסה שנתית של לפחות 3 מיליארד דולר.
במקום הראשון השנה זכתה חברת מיקרוסופט שהדיחה מהמקום הראשון בשנה שעברה את אמזון.
במקום השני התברגה אפל, בשלישי IBM וברביעי אמזון.
מדובר בחברות ענק בעלות שווי של מאות מיליארדים וחלקן אף עוברות את שווי טריליון הדולר והן נהנות מרווחים של מיליארדי דולרים כל שנה שאין ספק שהצלחתן האדירה נובעת מאופן ניהולן המעולה.
אין ספק שהחברות הגדולות בעולם יכולות ללמוד רבות מאופן התנהלותן של חברות אלו והן משקיעות משאבים רבים להידמות להן ככל האפשר. אך מה גם יכול ארגון קטן ללמוד מהצלחתן של החברות הללו ומאופן ניהולן?
בסדרה של 5 מאמרים אני מתכוון לנתח ולתת המלצות כיצד ניתן לאמץ וליישם שיטות התנהלות הנהוגות בחברות מצליחות גדולות בארגונים קטנים ובינוניים.
כל מאמר יתייחס לאחת הקטגוריות לפיהן נבחנו החברות המצליחות ביותר שפורסמו בעיתון וקיימת התובנה כי הצלחה בהן היא כלי מפתח להצלחת החברה.
במאמר זה אתייחס לקטגוריית החדשנות שהיוותה השנה את הסיבה העיקרית לכך שמיקרוסופט הדיחה את אמזון מהמקום הראשון וזאת ע"י הגדלת תקציב המחקר והפיתוח, רישום פטנטים, חדשנות טכנולוגית ועוד.
מה זה חדשנות
חדשנות היא רעיון טכנולוגי, מדעי, ניהולי או חברתי, החורג ממהלך החשיבה, ההתנהלות והמנגנון המקובל והשגרתי; כאשר פיתוחו ויישומו של הרעיון מביא עמו צמיחה-התפתחות-שינוי, והגדלת הרווחה והעושר של הארגון
חדשנות אינה רק בתחומי המדע והטכנולוגיה ואינה רק פרי של מחקר ופיתוח; קיימת גם חדשנות ניהולית
הגדרה אחרת: חדשנות היא יצירת ערך מוסף באמצעות פתרונות חדשים לצרכים קיימים או באמצעות יצירת פתרונות לצרכים חדשים פתרונות אלה מושגים על ידי פיתוח או שימוש במוצרים, בתהליכים, בשירותים או בטכנולוגיות יעילים יותר מבעבר, או על ידי רעיונות בשלים שמתאימים לחברות או לשווקים שמוכנים ומעוניינים לקלוט אותם חדשנות שונה מהמצאה בכך שחדשנות מתייחסת לשימוש בשיטה או ברעיון טובים יותר, בעוד שהמצאה מתייחסת לתהליך ולאופן היצירה של השיטה או הרעיון
מדוע כל ארגון קטן כגדול צריך חדשנות
בעולם המשתנה במהירות לנגד עיננו כל ארגון המעוניין להצליח לא יכול להסתפק בביצוע שינויים והתאמות לאחר קרותם אלא צריך לצפות קדימה ולחזות מהם השינויים הצפויים לקרות בעתיד הקרוב וגם הרחוק ו"להמר" במידה מסוימת על אימוץ טכנולוגיות חדשניות, שיטות ניהול חדשות ואף פיתוחן של המצאות עתידיות שישמשו את הארגון ויתנו לו יתרון על פני המתחרים בעולם המחר שנמצא הרבה יותר קרוב ממה שנוהגים לחשוב.
גם ארגון קטן בעל משאבים מוגבלים ומצומצמים חייב להשקיע בחדשנות.
חדשנות לארגון קטן יכולה להתבטא באופנים הבאים:
הכנסת טכנולוגיות חדשות כגון תוכנות ניהול מתקדמות שמאפשרות שליטה טובה יותר על מה שקורה בארגון
פיתוח מנועי צמיחה טכנולוגיים כגון מכירת מוצרים או אספקת שירותים און ליין
שימוש במרכזיה דיגיטאלית
שימוש בשרותי ענן
הכנסה לשימוש של אמצעי תשלום דיגיטאליים
תשלום לספקים בהעברות דיגיטאליות
שימוש באתר הארגון לאספקת מידע ושירותים באופן אוטומטי
שימוש בשעוני נוכחות דיגיטאליים
הכנסה לשימוש של מערכות CRM או ERP
מיקור חוץ של חלק מהשירותים בחברה
שימוש בפרילנסרים
רכישת מאגרי מידע לגבי לקוחות, ידע טכנולוגי, חידושים רלוונטיים
קיום פגישות מכירה וישיבות צוות בוידאו קונפרנס
שימוש ביועצי חדשנות ופיתוח עסקי
מתי דה-קסטרו- יועץ עסקי
